Saturday, October 3, 2009

hantar abang......


time nie kat aitport....abg lek UIA dah..ehehehe...kidah xde kat citu..yg berkacamata 2 my luvly akaqz!.n yg bertudung hijau 2 my luvly mom!..fuh!.rndu r insan2 yg de kat gmbar nie....jarang nak balek Sarawak..sub2!

miss that moment!


wah...bez nyerrrrrrrrrrrr...time nie jln raya kat umah ckgu sekolah dulu....mmg sporting gilerz r..plg xdpt lupa mkn laksa Sarawak..dh lme mengidam katakn.ahahahahaha..ha,yg pakai bju kurung merah 2 kidah r..tgh maya n purple 2 shaha..lme dah xjmpe -dierang nie..rindu lorh~




Saturday, August 1, 2009

Monday, July 27, 2009

dia.....



Aku sedang menanti dia
Seorang lelaki yang akan bergelar suami
Seorang mukmin yang merindui syahid di jalan ALLAH
Seorang hambaNYA yang senantiasa zikrullah

Dia seorang lelaki yang tegas dan berani
Dia tidak pernah takut untuk berkata benar
Dia tidak pernah gentar melawan nafsu yang ingin menguasai diri
Dia sentiasa mengajak aku berjuang berjihad fisabilillah

Dia selalu menghiburkan aku
Dengan alunan ayat-ayat suci Al-Quran
Dengan zikir-zikir munajat
Dengan surah-surah rindu yang dihafaznya

Ketika aku leka diulik mimpi indah duniawi
Dia menasihati ku supaya mengingati mati
Ketika aku sedang asyik terpesona dengan buaian cinta dunia
Dia menyedarkan aku betapa lazatnya lagi pesona cinta Yang Maha Esa

Dia memang sentiasa kelihatan penat
Matanya penat kerana membaca
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir
Badannya letih kerana bermunajat di malam hari

Dia sentiasa mengingati mati
Baginya,dunia ini adalah pentas lakonan semata-mata
Kita hambaNYA adalah pelakon
Hasil keputusan lakonan kita akan diputuskan di padang Mahsyar nanti

Dia sentiasa menjaga matanya dari berbelanja perkara-perkara maksiat
Dia sentiasa mengajak aku mendalami ajaran Islam
Dia seorang yang penyayang dan taat akan kedua ibu bapa
Dia juga sentiasa berbakti untuk keluarga

Dia sentiasa tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan
Baginya, dugaan-dugaan itulah yang akan menjahit semula
Sejadah imannya yang terkoyak
Lantaran mungkin kerana kekhilafannya sendiri

Dia sentiasa menjaga solatnya kerana itulah maruah dirinya
Dia sentiasa bersedia menjadi imam dan pemimpin keluarga
Dia tidak pernah berasa malu mempertahankan agama IslamNYA
Kerana Islam adalah addin ALLAH yang sebenar-benarnya

Dia sentiasa ingin mencontohi sifat-sifat mulia Rasullullah S.A.W.
Dia juga sentiasa berusaha mencintai kekasih agungnya
Kekasih sejatinya dan kekal abadi
Iaitu ALLAHURABBI

Dia selalu berdoa dan mengimpikan syurga
Dia ingin mengajak aku ke sana sekali
Kerana, di situlah tempat pertama wujudnya cinta
Dia ingin bawa aku ke syurga yang abadi dan hakiki

Aku mencintai dia kerana agamanya dan kerana cintanya kepada Maha Pencipta
Andai dia hilangkan cintanya, maka hilanglah cintaku pada dia
Cinta dia terhadap Maha Pencipta mendekatkan aku padaNYA
Cinta Illahi jugalah yang menyebabkan aku memilih dia

Siapakah dia..???
Aku juga tidak mengetahui siapakah dia jodoh ku
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui segala sesuatu
Doaku, semoga dia tercipta untuk ku
Semoga aku bertemu jodoh dengan dia
Kerana..
Dia pilihan ku..

Sunday, July 26, 2009

Saturday, July 25, 2009

mane satu personaliti anda?check it out...


Personaliti yang wujud dalam diri kita adalah dalam bentuk yang dinamik, ia terus berkembang dan boleh berubah. Mengenalpasti personaliti diri adalah merupakan satu aset penting untuk kita mengenali dan mendalami diri sendiri. Dengan memahami personaliti yang terbentuk dalam diri kita maka lebih mudah kita menyesuaikan diri kita dengan persekitaran. Ada beberapa personaliti yang dirumuskan berdasarkan kajian dalam bidang psikologi.

a) Personaliti Periang

Seseorang yang periang akan mudah bergaul dgn orang lain dan bagi mereka bertemu dan bergaul dengan org lain itu adalah sumber kepada kebahagiaan dlm hidup. Mereka biasanya:

1. berasa selesa apabila berada dalam keramaian dan seronok bertemu dengan orang lain 2. lebih mudah berhubung dengan dunia luar berbanding dgn dunia dlm diri mrk sendiri atau berfikir dengan idea sendiri 3. lebih suka berbincang dengan org lain dlm mencapai keputusan berbanding membuat keputusan sendiri 4. lebih banyak bercakap dari mendengar 5. berkebolehan menganalisis situasi baru dengan mudah 6. gemar dengan aktiviti keramaian seperti majlis makan, sukan, pesta dan lain-lain 7. Happy go lucky dan gemarkan muzik harmoni dan rancak

b) Personaliti Pendiam

1. lebih suka menyendiri
2. sanggup melakukan apa saja untuk menjayakan ssesuatu yang mereka sukai
3. mudah merasa diketepikan dalam keramaian
4. lebih suka memikir dan mencari penyelesaian untuk masalah yang dihadapi secara bersendirian
5. menjadi pemerhati dan berfikir lama sebelum melibatkan diri dengan seseorang atau sesuatu
6. seorg pndengar yang baik, kurang gemar dipuji dan tidak suka berbual atau mencampuri hal orang lain

c) Personaliti Perasa

1. mahu jawapan yang pasti dan tepat
2. suka kerja yang berperaturan dan kerja yang mempunyai pulangan yang banyak
3. suka mengumpul banyak dan cukup maklumat sebelum bertindak
4. mementingkan fakta dan bukan teori serta tiada masalah berhadapan dengan perkara remeh temeh
5. lebih suka melakukan sesuatu dari hanya berfikir untuk melakukan sesuatu
6. kurang mempunyai firasat

d) Peramal

1. gemar melakukan banyak perkara dalam satu masa
2. selalu mempunyai jawapan yang sesuai untuk setiap persoalan dan bijak mengenalpasti peluang baru
3. tidak suka melakukan kerja yang remeh temeh
4. gemar belajar mengenai perkara yang baru tapi kurang menggunakan ilmu tersebut
5. sering memberi jawapan berbentuk umum
6. gemar kerja yang mencabar dan kurang gemar melakukan kerja yang sama sepanjang masa
7. banyak persoalan yang ditimbulkan dalam perbincangan
8. suka menguji kebolehan orang lain

e) Personaliti pemikir

1. mudah mengingat nombor berbanding dengan wajah dan nama orang
2. sering bertenang wpun dalam suasana yang menyebabkan orang lain panik
3. yang penting dia mestilah benar setiap masa
4. kadang-kadang kelihatan seperti orang yang keras hati dan mudah mengkritik
5. baik dalam merancang sebarang kerja dan mengurus kerja peribadi
6. suka melihat sesuatu dengan lebih mendalam sebelum membuat keputusan

f) Personaliti sensitif

1. sering mmbayangkan diri mereka dalam situasi yang dialami oleh orang lain. Lebih mudah simpati dengan perasaan,kehendak dan kesukaan orang lain 2. dalam membuat keputusan sering bertanya sendiri apa yang saya rasa dan apa yg orang lain rasa dan bukan apa yang betul 3. suka menolong orang lain walaupun tahu mereka dipergunakan 4. tidak gemar menyampaikan berita buruk kepada orang lain 5. akan melakukan apa saja untuk tidak melukakan perasaan orang lain atau menimbulkan konflik dengan orang lain

Thursday, July 23, 2009

sebelum.sebelum & sebelum....


SEBELUM KITA MENGELUH...........

1. Hari ini sebelum kamu mengatakan kata-kata yang tidak baik, pikirkan tentang seseorang yang tidak
dapat berbicara sama sekali.

2. Sebelum kamu mengeluh tentang rasa dari makananmu, pikirkan tentang seseorang yang tidak
punya apapun untuk dimakan.

3. Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa, pikirkan tentang seseorang yang meminta-minta di
jalanan.

4. Sebelum kamu mengeluh bahwa kamu buruk, pikirkan tentang seseorang yang berada pada
tingkat yang terburuk di dalam hidupnya.

5. Sebelum kamu mengeluh tentang suami atau istrimu, pikirkan tentang seseorang yang memohon
kepada Allah untuk diberikan teman hidup.

6. Hari ini sebelum kamu mengeluh tentang hidupmu, pikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu
cepat.

7. Sebelum kamu mengeluh tentang anak-anakmu, pikirkan tentang seseorang yang sangat ingin
mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

8. Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu yang kotor karena pembantumu tidak mengerjakan
tugasnya, pikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

9. Sebelum kamu mengeluh tentang jauhnya kamu telah menyetir, pikirkan tentang seseorang yang
menempuh jarak yang sama dengan berjalan.

10. Dan disaat kamu lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu, pikirkan tentang pengangguran,
orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti anda.

11. Sebelum kamu menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain, ingatlah bahwa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

relakskan emosi anda.....


Bagaimana Menghadapi Emosi Yang Down.

Kunci untuk kita kuat menghadapi sikap kurang semangat, emosi yang down atau apa saja yang berkaitan, adalah dengan membina kekuatan emosi di fikiran kita. We must be strong. We have to be strong! Paksa diri kita untuk jadi kuat. Tegaslah pada diri sendiri.

Semarakkan semangat. Beri peringatan pada diri supaya sabar menghadapi apa jua cabaran, permasalahan atau konflik. Bila kita dah ingatkan diri sendiri supaya bersabar, serta merta kita akan kuat mendepani apa jua yang melanda.

Sabar adalah satu-satunya cara untuk membuat Anda kekal dalam emosi positif dan logik akal. Jika Anda sudah tidak sabar, maknanya Anda mungkin akan membuat sesuatu diluar pertimbangan atau terdorong bertindak mengikut emosi negatif.

Kekadang, sampai ke satu tahap, akan mungkin akan menyesal selama-lamanya kerana bertindak mengikut hasutan emosi, terutama rasa marah, kecewa, dipermainkan atau dendam.

Jika Anda tertekan kerana orang lain dengki dengan Anda atau tak suka Anda, usah cepat membalas perbuatan mereka. Jangan balas. Jangan ikut perangai macam mereka.

Biasanya orang sebegitu suka cakap apa saja percakapan untuk menaikkan rasa marah Anda. Itu yang dia mahukan. Dia buat begitu supaya Anda jatuh ke perangkapnya.

Bila Anda sudah marah, dia akan mudah membuat Anda bertindak bodoh atau membuat keputusan melulu. Kat tahap ni Anda tak akan fikir baik buruk tindakan Anda, yang Anda fikir hanya nak membalas dendam dan melepas rasa geram saja.

Bila semua dah berakhir, Anda yang akan susah sendiri.

Ketika itu, tiada siapa sanggup tolong Anda (tolong tengok saja). Biarlah kita yang kuasai emosi, bukan emosi yang menguasai kita.

Untuk nak menghadapi emosi down atau ketika Anda sedang murung, alih perhatian fikiran Anda pada perkara lain, benda lain, situasi lain atau orang-orang lain. Jangan ingat perkara tadi walaupun sedikit.

Teknik kedua, tukarkan ‘down’ Anda itu kepada sesuatu yang baik.

Turn it into something good!

Caranya, gali hikmah yang tersirat disebalik semua itu, apa yang hebatnya tentang masalah itu dan bagaimana untuk Anda menyelesaikannya.

Mungkin, dari emosi down itu, Anda terjumpa sesuatu yang boleh membuat Anda bersemangat semula!

Jika saya ditempat Anda, saya akan bekerja serajin yang mungkin untuk membuktikan saya ada potensi untuk mencapai tahap lebih hebat dari orang yang cuba menjatuhkan saya!

Set matlamat, kemudian go on berusaha ke arah mengejar matlamat.

Usah fokus perhatian Anda pada orang yang menyakitkan hati, tapi fokuslah pada matlamat sendiri kerana Anda akan menemui kekuatan sepanjang proses menuju matlamat itu. Usah sesakkan fikiran Anda dengan hanya memikir sikap, perbuatan dan layanan orang lain terhadap Anda.

Hidup akan jadi lebih bermakna, bila kita fokus untuk memajukan diri sendiri, semaju yang mungkin, seboleh yang mungkin ke tahap lebih tinggi.

Monday, July 20, 2009

renungan bersama....

“Apabila sempurna akal, kurang perkataan”(Saidina Ali Abi Talib)
“Sifat pemarah adalah musuh utama akal”(Saidina Ali Abi Talib)
“Walaubagaimana pun alim seorang itu, dia tidak akan dapat manafaat daripada ilmunya selagi ilmunya tidak berpedoman kepada akal”(Lukmanul Hakim)
“Teman manusia yang sebenar ialah akal dan musuh yang celaka adalah jahil”(Saidina Ali Abi Talib)
“Lebih sedikit orang menggunakan akalnya, lebih baik pula ia berkata-kata”(Saidina Ali Abi Talib)
“Dada orang berakal itu ialah peti rahsianya”(Saidina Ali Abi Talib)
“Akal membentuk budi, membentuk kebudayaan dan menjerumuskan manusia kepada kehancuran”(Hamka)
Akal ilah anugerah Tuhan kepada makhluknya yang dipilih-NYA, iaitu manusia. Akal tidak diberi semata-mata. Ia perlu dituntut”(Hamka)
“Salah satu tugas agama ilah memelihara akal. Memilihara akal ialah dengan jalan menambah ilmu, melatih diri berfikir, merenungkannya”(Hamka)
“Hawa nafsu membawa kesesatandan tidak berpedoman dan akal menjadi pedoman menuju keutamaan. Hawa nafsu menyuruh mengelamun, berangan-angan tetapi akal menyuruh menimbang” (Hamka)
“Rahsia kejayaan ialah mengetahui sesuatu yang orang lain tidak tahu”(Aristotle)
“Tuntutlah ilmu seperti mana seorang ibu mencari anak tunggalnya yang hilang”(Hamka)
“Fikirkan tentang dirimu. Jika satu bangsa dah mula berfikir, tidak ada satu perbuatan pun yang boleh menghentikannya”(Voltaire)
fikirkan..
.....Kata hikmat Cita-citaAlangkah sempitnya hidup kalau bukan kerana luasnya cita-cita.Orang yang bercita-cita dab berazam besar,selalu bertemu halangan dan rintangan yang besar.Kebesaran halangan dan rintangan itu adalah ukuran kecil besar suatau cita-cita.Dalam dasar suatau cita-cita mulia, kehendak yang buruk bisa juga menyelinap.Bila dasar suatu cita-cita bermula,perjalanananya menjadi sukar dan memerlukan pengorbanan yang banyak.Orang yang mudah bersedih hati akan sukar mencapai apa yang dicita-citanya.Cita-cita yang tinggi itu menyuburkan tabiat yang mulia dan tujuan yang besar dan mulia itu menimbulkan fikiran yang luas dan tinggi.Jangan engkau kecilkan cita-cita engkau,kerana cita-cita yang kecil bukan penyebab seseorang mundur dalam gerak langkah perjalanan hidupnya menuju kejayaan ,kecuali cita-cita atau hemah yang kecil.Orang yang mempunyai cita-cita selalu memperoleh kemajuan di dalam hidupnya.Cita-cita membuatkan manusia mengharapkan sesuatu yang lebih sempurna.Cita-cita hidup bukanlah jalan yang selalu datar dan ditaburi bunga,melainkan adakalanya disirami dengan aiarmata dan juga darah.Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.

Saturday, July 18, 2009

saje jerrrr...chewah!



....huhuhu...nak ckp pe ea?..ha,arinie..xdpat g wirelesss laaa..line xclear..tompang dak yana nyer broadband..ececece..tgh lepak rmah dye nie..fuh!.otak skarang tgh risau do' pke sal asgmnt..dpt tajuk ssah laa..untk ulum Quran..hadith palsu..aayoyoyoyo..pnat mencari..(n_n)..ha,bdal laen plak rsau xsiap2 g blog..akidah pon sme gak..ekekekekekekeke..line lmbt so,nak tmbah bnde alah dlm blog nie payah..yelah ssah xde broadband cam dak yana nyer..org kaye...heeeee jgn mare...klah,t cntinue g ea...chow!.amigos aniyos..

Friday, July 17, 2009

penatnyerrrrr.......



...fuh..penatnyerrr...time nie akidah tgh wat blog...budak baru blaja katakn..ahahaha....byk g yg perlu dtambah dlm blog nie..xpe2,step by step..ecececece..qnah,sue,qma,almas,miza pon tgh sibuk gak wat blog.tension smue muke..hehehehe..pe2 pon CSC mmg BEST!!! law x mmg xtau pe ke bende nye blog nih..cayalah!ahahaha

Thursday, July 16, 2009

my besh fren..

..ha,yg sebelah kanan 2 my besh fren..1 rumah n 1 klaz..nme dye Nur Sakinah Bt Merikan..bdak Sarawak gak..dlu kiterang satu skul time skolah mengah..lame dah knal si qnah nie..cayalah!.ehehe..gmbar nie kiterang amek time program Khemah Ibadat kat kolej..smpat g posing..ececece...

time kluar ngn member2 kat sarawak..cayalah! ehe..

...hye2!.fuh..rndu ar kenangan time kluar ngn kengkawan..lme dah x jmpe..yg sluar krim 2 akidah laaa..hee..yg peace 2 plak Maya..kat UIA skarang amek Human Science..ha,yg comel kat tgh 2 sue..sme s2dy kat kolej nie..ramai g yg join mse 2 p xsempat nak posing ngn dierang laa..sub2!.pe2 pon,mizzzzzzzz uuuuuuuuuuu alllllll...hmmmm,skarang dh masyuk sem3..mmg pack glerz jadual klaz..subjek plg akidah takut sngt2..Undang2 Kontrak!.fuh kne struggle cket lorh..caiyok2..chewah!. ha, nak citer sal bdak klaz,dierang mmg happening glerz!. tuk Yana thankz sngat2 laa coz tlg bagi tunjuk ajar wat blog nih...law x mmg tersangkut alamatnye..ececece..wa syg sama lu beb!


ha..akidah nie lahir bulan oktober..ecececece..

OKTOBER-(^^,)

*cukup seimbang

*suka kepada orang yang sayang padanya

*suka ambil jalan tengah

*sangat menawan dan sopan santun

* kecantikan luar dan dalam

*tidak pandai berbohong dan berpura-pura-

*mudah rasa simpati,

*baik dan pentingkan kawan

*sentiasa suka berkawan

* hatinya mudah terusik

*tapi merajuknya tidak lama

* ada kala cepat marah

* macam mementingkan diri sendiri

* tidak menolong orang kecuali diminta

* suka melihat dari perspektifnya sendiri

* tak suka terima pandangan orang lain

* emosi yang mudah terusik

* suka berangan-angan dan pandai bercakap

* emosi yang kelam kabut

* daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan)

* suka melancong,

* bidang sastera dan seni

* pengasih, penyayang dan lemah lembut

* romantik dalam percintaan

* mudah terusik hati dan cemburu

* ambil berat tentang orang lain

* suka kegiatan luar

* sukakan keadilan

* boros dan mudah dipengaruhi persekitaran

* ada kalanya mudah patah semangat